Sunday, July 11, 2010

Kenangan Bersama Akek Dan Inek Tercinta


Inilah pemandangan dari tepi jambatan sungai kampung Gua Sukat..Betapa indahnya pagi itu dengan cuaca yang agak cerah dan udaranya yang nyaman..Gambar ini diambil ketika kami sekeluarga dalam perjalanan balik ke rumah di Serian..Siapa sangka kampung aku juga mempunyai suasana yang harmoni dan pemandangan yang indah untuk dihayati..Pemandangan sawah padi dengan kicauan burung yang merdu menambahkan lagi suasana harmoni pagi tersebut.

Inilah adik-adik aku disamping seorang akek (datuk) yang macho dari sebelah mak. Walaupun sudah berumur kira-kira 75 tahun akek masih gagah membuat sawah padi. Sampai sekarang akek masih bergiat aktif dalam aktiviti pertaniannya. Akek rajin menanam pokok lada hitam,pokok getah,sayur-sayuran dan banyak lagi. Akek juga rajin memelihara ayam kampung dan janik. Adik-adik aku pula selalunya buat-buat rajin dan ikhlas membantu akek bertani tetapi maksud sebenar mereka ialah mendapat upah yang lumayan dari akek. Adik aku yang paling rajin menolong akek ialah Adek. Seperti biasa kerajinan yang ditunjukkan mengatasi kerajinan adik-adik yang lain semata-mata untuk mendapat upah dari akek. Upah digunakan untuk membeli henfon baru katanya..Cis!Adik-adik aku,Mit,Adek,Bebi,Didik and Ndok,semuanya best kerana mampu mengikut segala arahan aku sebagai anak yang sulung untuk melakukan sesuatu tugas yang diarahkan.Yang paling kecik itu ialah Didik. Adik yang paling manja dan sering dibuli. sering nyabak untuk mendapatkan perhatian daripada orang ramai. Adik-adik aku ni semuanya serba boleh. Ada yang mewakili negeri dalam pertandingan hoki,juara catur peringkat bahagian,memecahkan rekod negeri dalam acara rejam lembing dan pandai juga menari tarian kaum Bidayuh.


Ini pula inek (nenek) aku. Seorang gadis yang diminati ramai suatu ketika dahulu namun berjaya dimiliki oleh akek sehingga sekarang. Inek aku ni slim je orangnya dan mungkin dicemburui oleh para gadis masa kini. Inek juga merupakan seorang bendahari kepada akek. Setiap kali sebelum kami balik dari kampung Gua Sukat, ineklah yang akan mengagihkan segala keuntungan yang diperolehi hasil daripada titik peluh kami ketika bertani kepada para pekerjanya yang terdiri daripada adik-adik aku sahaja. Sayangi dan berbaktilah kepada akek dan inek anda selagi mereka masih hidup..

1 comment:

  1. salam..wah, bila dapatku nikmati permandangan itu...huhuhuhu:)

    ReplyDelete

Sungai Lubuk Uduh

Sungai Lubuk Uduh