Thursday, July 22, 2010

Wahai Anak Adam



 

Allah ada berfirman dalam hadis qudsi yang bermaksud:

    "Wahai anak Adam,jangan kamu tergolong daripada golongan yang tidak suka bertaubat dan banyak angan-angandan mengharapkan kebaikan di akhirat tanpa melakukan sebarang amalan. Bila dia berucap seperti kata-kata orang yang banyak beribadat tetapi dia melakukan amalan orang munafik. Sekiranya ia diberi dia tidak pernah berpuas hati dan sekiranya ditahan sesuatutidak dapat bersabar. Dia menyuruh melakukan kebaikan tetapi tidak melakukanya. Dia melarang orang melakukan kejahatan tetapi dia tidak berhenti melakukan kejahatan. Dia mencintai orang yang soleh tetapi dia tidak dalam golongan mereka dan dia membenci orang munafik tetapi dia adalah daripada golongan mereka."

    "Wahai anak Adam,pada setiap permulaan hari bumi akan berkata kepadamu,"Wahai anak Adam,kamu berjalan di atasku dan kamu disemadikan di dalam perutku kamu makan mengikut kehendak nafsumu di belakangku,pada suatu hari nanti kamu pula yang akan dimakan oleh ulat di dalam perutku.Wahai anak Adam,aku adadakh rumah yang menakutkan,aku adalah rumah yang banyak cubaan,aku adalah rumah yang sunyi keseorangan,aku adalah rumah yang gelap-gelita dan aku adalah rumah yang didiami oleh ular dan kala jengking maka makmurkanlah aku dan jangan menghancurkan aku".


 

Hm…sedikit sebanyak kita mungkin tergolong dalam golongan yang disebutkan tadi. Apakah kita akan mengekalkan diri kita untuk tergolong dalam golongan itu?Berusahalah untuk berubah.Tidak perlu malu untuk menjadi orang yang baik dan soleh kerana kita semua tentu mengimpikan syurga yang dijanjikan..Selamat beramal..

No comments:

Post a Comment

Sungai Lubuk Uduh

Sungai Lubuk Uduh